Retningslinjer for juridisk bistand

Arkitektbedriftene har oppdatert sine retningslinjer for juridisk bistand til medlemmene.  

Gjennom medlemskapet i Arkitektbedriftene har alle medlemsbedrifter rett til juridisk bistand innenfor sentrale rettsområder knyttet til arkitektvirksomhet: 

  • Arbeidsrett (arbeidsgiverspørsmål) 
  • Kontrakts- og entrepriserett 
  • Offentlige anskaffelser 
  • Opphavsrett 
  • Plan- og bygningsrett 
  • Forsikring 

 
Bistanden gis av jurister ansatt i Arkitektbedriftene, og ytes over telefon, e-post eller videomøte. Hver sak dekkes med inntil 3 klokketimer kostnadsfritt. Behov utover dette kan avtales mot betaling, forutsatt ledig kapasitet, til en pris på 2.000 kr per time (indeksreguleres årlig fra 2026). 

Generelt 

Arkitektbedriftene bistår ikke i saker hvor det foreligger interessekonflikt mellom medlemmer. Dette gjelder for eksempel konkurranser om offentlige oppdrag etter at tildelingsbeslutning er fattet. Prinsipielle problemstillinger kan i noen tilfeller løftes videre etter at konkurransen er avsluttet. 

All bistand gis i tråd med Regler for god advokatskikk, inkludert reglene om interessekonflikter. All informasjon som deles med juridisk avdeling er underlagt taushetsplikt. 

Slik tar du kontakt 

Medlemmer som har behov for juridisk bistand, kan henvende seg direkte til juridisk avdeling (juridisk@arkitektbedriftene.no). Kontaktinformasjon finnes på våre nettsider. 

Retningslinjene i sin helhet finner du her:  

Retningslinjer for juridisk bistand - Arkitektbedriftene 

Relaterte saker


Mest leste saker