Mandat
Generelt
Ekspertutvalgene til Arkitektbedriftene i Norge skal være de fremste spesialistene på sine områder og ivareta bransjeforeningens behov for å overvåke, utvikle og formidle innsikt og kunnskap innenfor aktuelle områder. Utvalgene har konkrete oppgaver som defineres av foreningens styre og administrasjon, samt av utvalget selv. Rammene fastsettes av foreningens administrasjon, og det er hit utvalgene rapporterer.
Utvalget for offentlige anskaffelser
Utvalget for offentlige anskaffelser er et ekspertutvalg i Arkitektbedriftene i Norge. Kvaliteten på offentlige anskaffelser har stor innvirkning på arkitektenes muligheter til å gi gode tilbud, levere arkitekttjenester av høy kvalitet og få tilfredsstillende honorar for sine tjenester. Utvalget skal:
- medvirke til å utvikle god offentlig praksis for anskaffelse av arkitekttjenester
- overvåke utviklingen på området
- drøfte saker av prinsipiell betydning for området
Sammensetning
- Utvalget skal ha 5–7 medlemmer. Medlemmer kan rekrutteres fra medlemsbedrifter, ikke-medlemsbedrifter og andre fagmiljøer.
- Medlemmer oppnevnes av administrasjonen, eventuelt etter innstilling fra utvalget, for en periode på to år. Medlemmer kan gjenoppnevnes.
- Utvalgets leder skal komme fra en av medlemsbedriftene og utnevnes av administrasjonen etter innstilling fra utvalget.
- Arkitektbedriftenes administrasjon v/juridisk rådgiver fungerer som sekretariat for utvalget.
Ansvar og arbeidsoppgaver
- Ha dialog med og søke å påvirke viktige premissgivere for offentlige innkjøp.
- I samarbeid med Difi (Direktoratet for forvaltning og IKT) utvikle og vedlikeholde veileder for innkjøp av arkitekttjenester.
- Gi innspill til øvrige ekspertutvalg og NAL/Arkitektbedriftenes konkurransekomité.
- Løpende vurdere behov for egne tiltak for å oppnå ønsket utvikling eller situasjon. Slike tiltak skal godkjennes av administrasjonen.
- Medlemmene representerer bransjeforeningen når de opptrer som del av utvalget.
- Administrasjonen kan pålegge utvalget konkrete arbeidsoppgaver.
Styring og rapportering
- Utvalget legger hvert år frem forslag til handlingsplan med tilhørende budsjett for kommende år, som skal godkjennes av administrasjonen. Ved årsslutt utarbeides årsberetning.
- Utvalgets leder rapporterer til administrasjonen.
- Etter avtale innkalles utvalgsleder til rapportering i hovedstyret minst én gang per år.
Godtgjørelse
Utvalgsmedlemmer som representerer foreningens medlemsbedrifter godtgjøres etter de satser som til enhver tid er fastsatt av administrasjonen. Se info nr. 810-04 i Bedriftshåndboken.