Flere arkitektkontor satser på kommunikasjon

Flere kontor har nå rekruttert nye ansatte fra pressen eller arkitekter med særlig interesse for omdømmebygging. "Det er et gledelig taktskifte i arkitektbransjen, og vi som bransjeforening vil bidra til at medlemmene kan hjelpe hverandre ut med gode budskap," sier kommunikasjonsrådgiver i Arkitektbedriftene Berit Solli.

Arkitektbedriftene inviterte kommunikasjonsinteresserte ansatte på arkitektkontor til nettverksmøte 12. oktober.

Alle arkitektkontor er konkurrenter om enkeltprosjekter, men kan stå sammen om å løfte bransjen som helhet overfor kundene og andre fag. Derfor inviterte Arkitektbedriftene til møte hos vårt nye medlem LPO.

Fra før har medlemskontor som er del av de store integrerte rådgivningskontorene kapasitet til å ha egne kommunikasjonsfolk, for eksempel Norconsult, Rambøll og Asplan Viak. Noen rene arkitektkontor har jobbet langsiktig med omdømmebygging, for eksempel Snøhetta, a-lab, Nordic, Alliance og TAG. Fra i våres har flere kontorer økt innsatsen. På møtet 12. oktober deltok noen av dem som har jobbet lenge med kommunikasjon, samt ansatte som er mer nylig dedikert til kommunikasjonsarbeid fra MAD, Lund Slaatto, YSA Design, Niels Torp, LPO og Kristin Jarmund. Noen kontor har ansatt egne kommunikatører, andre har satt sammen team der for eksempel tre arkitekter har et særlig ansvar også for kommunikasjon for bedriften eller for prosjektene.

"Vi som forening kan samle kontorenes ressurspersoner for å øke hele bransjens kompetanse og øke kontakten mellom kontorene," sier Solli. Alle medlemmer av Arkitektbedriftene var invitert.

Et resultat av møtet vil bli en åpen halvdags utveksling av kunnskap og erfaring om blant annet pressearbeid på nyåret.